onsdag 5 januari 2011

Fel yrkesval - ingår inte personkännedom i utbildningen?

Nu måste jag bara skriva av mig lite.

Min yngsta dotter har haft lite kvinnliga besvär, som hon har haft svårt att komma till skott att söka vård för. Men så i november månad hade hon samlat kraft och bokat in en tid hos kvinnohälsan i Linköping.

Japp, tänkte hon - äntligen har jag tagit tag i saken och kommer att få hjälp. Men icke. När hon kom dit meddelade läkaren att hon inte får någon hjälp så länge hon inte gått ner i vikt. Dottern var vid detta tillfälle ganska nedstämd, p.g.a olika orsaker och blev helt ställd. Till saken hör att hon inte har ett gram övervikt, är näst intill träningsnarkoman och har en kanonfin kropp.

[DSC_6033.JPG]
Dottern

Kvinnoläkaren rekommenderade henne att gå en viktminskningskurs. Dottern går hem, är ledsen och vi försöker peppa henne. Hon går inte till kursen. Helt rätt beslut av henne.

Igår kom ett mail till dottern där läkaren gav henne en veckas gratis träning på Medley i Linköping. Medley är dotterns arbetsplats.

Hur kan det vara möjligt att en kvinnoläkare inte kan läsa av en person bättre? Se att hon var nedstämd, frågat om hennes yrke och hur hon tränar idag. Och vad är övervikt för henne. BMI är ett mått, men på en så vältränad person är det inte rätt mått på fettma. Tur att dottern är ganska stark, tänk om det här hade gällt en ung tonårig tjej som sökt hjälp och fått detta i ansiktet? Hade hon blivit ett anorexiafall? Jag tycker den här hantering är helt sjuk. Stå på dig, gumman - vi stöttar dig och jag tycker du ska till en annan läkare som kan förstå din situation.

6 kommentarer:

  1. Jag är mållös!!! Hur i helvete är denna läkare skapad? Blir så arg så det ryker ur öronen. Du vet väl att det finns en sida på nätet där alla läkare kan betygsättas. Denna läkare ska banne mig ha ett jätteminus!!! Hoppas det löser sig för dottern.

    SvaraRadera
  2. Ja Mia, du måtro att det ryker ur mina öron också. Jag är så förbannad, så det är bara förnamnet. Tycker du att Pillan är överviktig? Fatar inte att man kan uttala sig så!!!!

    SvaraRadera
  3. En sån läkare som gör såna korkade och ogenomtänkta uttalanden måste få veta hur fel hon gör. Kommer någon kontakta henne? Pillan är hur fin som helst. Det är det som hon skulle behöva höra. Suck!

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att höra av mig, bara jag får uppgifterna av Pillan. Kram kram till dig. Snart dags för lunch?

    SvaraRadera
  5. Det hela är ju helt sjukt!! Jävla bitch!
    Pillan är superfin, vältränad och snygg, så det så. Anmäl läkaren...

    SvaraRadera
  6. Ja, Kristin, får jag bara uppgifterna av Pillan så ska jag se till att människan får det hett om öronen. Det är inte ofta jag blir så här förbannad. Kram på dig!

    SvaraRadera