lördag 1 januari 2011

2011

Nu har man vaknat upp till ett nytt år, 2011. Undrar vad året kommer att föra med sig. Antagligen en blandning av sött och salt, glädje och sorg, stress och avkoppling, jobb och fritid, god mat och dryck samt mycket, mycket mer.

Lille Olle kommer att börja i skolan. Idag går han i förskoleklass, men under året börjar allvaret. Tänk att få upptäcka bokstäver och siffror - en spännande tid i ett barns liv.

Olles lillasyster, Stina, Vincent och Viggo ska börja i förskoleklass. Också ett stort steg i utvecklingen.

Victor och Ellen tar steget över till gymnasiet. Oj bara tre år kvar till student och körkort. Är jag verkligen så gammal - mina barnbarn är vuxna individer. Men det är jobbiga tre år de har framför sig. Mycket plugga om man ska komma vidare.

Wilma fortsätter skolan och fyller 11 år, hennes lillasyster Ebba får vara barn ett tag till och fortsätta på förskolan. Och lille Nils har flera år kvar i förskolan. Största utmaningen för honom är att forma sitt språk - tänk att lära sig prata. Att det funkar - visst är det små under som sker med barnen.

Även vi vuxna lär oss, hela tiden eller hur? Ny teknik, nya maträtter, nya bekantskaper - ja húr mycket som helst lär vi av livet. Härligt! Hoppas nu att alla nära och kära får vara friska. Givetvis önskar jag detsamma om mina vänner. Ett friskt 2011. Mina tankar går givetvis till Linda. Hennes utsikter för ett friskt 2011 är minimalt, 4 små barn blir troligtvis utan sin mamma och maken utan fru. Hemska, hemska tanke. Så mycket orättvisa det finns. Alla styrkekramar jag bara kan åstadkomma skickar jag till Linda med familj.

Idag blir det en lugn dag. Vi ska åka en sväng till barn och barnbarn i Örebro. Tomten har lämnat paket här, som barnen inte fått. Tyvärr verkar väglaget vara väldigt halt, men jag tror nog att vi ger oss iväg efter lunch. I övrigt blir det slapp på sofflocket. I morgon blir det värre - då tänker vi städa ut julen. Lika kul som det är att plocka fram alla tomtar till 1:a advent, lika skönt är det att plocka bort allt. Och nu har jag tröttnat - så ner i lådorna igen fram till nästa jul.

Sköt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar