torsdag 4 februari 2010

Nätverk - vad är det?


Idag är det dags för en ny kurs - Hur använder jag mitt nätverk? En fråga man kan ställa sig är om man behöver gå en kurs för att lära sig det. Och vad är ett nätverk? I mina ögon, innan kursen, är det alla man känner, både ytligt och mer ingående. Alltså även de som man kanske bara haft kontakt med vid enstaka tillfällen. Hur ska jag kontakta dessa personer i ett syfte att hitta ett arbete?

Det är säkert kanonviktigt att man funderar över sitt nätverk. Idag är det ju faktiskt ca 70% av anställningslösa som får nytt jobb via sitt nätverk. Någon kanske jobbar i en bransch man är intresserad av, någon annan kanske i sin tur har en bekant, som söker just den profil jag har. Många arbetsgivare vill inte lägga ner all tid det tar med en rekrytering, utan kanske frågar sin omgivning - vet du någon som passar för det här jobbet? Men ska jag skicka mitt CV till alla vänner och bekanta, kanske lägga ut CV på Facebook eller hur ska jag utnyttja min kontakter optimant. Det är frågor jag hoppas jag får svar på idag. Spännande faktiskt.

Dags att baka smörgåstårta också. Vi ska fira lille Olles 6-årsdag i morgon och jag har lovat att fixa till en smörgåstårta till kalaset. En meningsfull uppgift den här dagen. Känner mig "behövd" och det är viktigt.

1 kommentar:

  1. Nätvärk är väl det fiskaren får när han suttit och lagat sina nät för länge?

    SvaraRadera