fredag 8 januari 2010

Det kom ett brev!!!

Igår när jag hämtade posten så låg där ett brev från arbetsförmedlingen. Jaha, tänkte jag, nu vill den utvalda handledaren träffa mig. Oj vad snabba de är!

Men riktigt så var det inte. Visserligen var brevet från handledaren - men innehållet var EXAKT samma information som jag fick vid inskrivningen i måndags. Informationen innehöll datum för inskrivning till A-kassa, vilken A-kassa jag tillhör samt att jag kommer att bli kontaktad av A-kassan.

Min reflektion: Hur många miljoner kostar det här för AF? Varför skickas informationen per brev till varje ny arbetslös person, när man får informationen muntligt? Man är ju inte precis ensam som nyanmäler till AF. I dagens samhälle där merparten dessutom har mailadress, som man vid inskrivningen lämnat - varför inte maila ut informationen? Det kostar ju inte bara porto, det kostar arbetstid att skriva ut brevet också, papperskostnad, kuvertkostnad etc. Det finns nog åtskilliga förenklade rutiner att fundera på för AF.

Nu till dagens övningar. Idag ska jag plocka ihop de handlingar som man ska lämna till arbetsförmedlingen, betyg och intyg. Handlingar ska man ta med till den Basinformation som jag ska delta i kl. 10.15. Materialet ska lämnas i receptionen, antingen före eller efter informationen. Bäst att kopiera upp och lägga i den mapp, så att allt finns samlat. Eller ska jag kanske lägga det i ett kuvert? Men så klart, man ska ju inte skicka in det, utan lämna det personligen. Och det går inte att lägga in dokumenten i den profil varje arbetssökande har hos AF, så modernt är inte systemet.

När AF-besöket är avklarat, är det dags att handla lite, åka hem och äta lite lunch. Därefter är det lite lyx som gäller, jag ska på nagelbehandling. Härligt!!! Min underbara nagelterapeut ska ta hand om mig i ca 2 timmar. Tack Erica för att du finns!!!!

Sen är det väl dags för lite fredagsmys, undrar om det blir På spåret eller Let's dance? Kanske lite av varje.

2 kommentarer:

  1. Vilka rutiner... Byråkratiska Sverige :)

    Låter som du får en skön dag!
    Själv ska jag jobba 9-17... sen blir det äntligen helg igen!!

    SvaraRadera
  2. Ja det blir nog en skön dag, bara lite mer byråkrati, kanske. Sen måste jag börja räkna ner till resan. Kram och ha trevlig helg!

    SvaraRadera