fredag 29 januari 2010

Arbetslös - vilket ord!

Jag kör inte bil så långa sträckor nu för tiden, därför har jag mindre tid till funderingar. När jag pendlade till Linköping, då kretsade tankarna mest kring jobbet. Idag, när jag skulle på intervjun, satt jag i bilen och givetvis funderade jag på olika saker. En sak slog mig: Varför heter det att en person i min situation är arbetslös?

Hur definierar vi arbete? Om jag städar, tvättar, skottar snö, bakar, skriver en ansökan eller åker för att handla - är inte det arbete? Visserligen, dessa uppgifter gör jag för min och mina närståendes tillfredsställelse. Hur skulle det se ut om jag/vi inte gjorde det? Jag utför dessa uppgifter, även om jag har en extern arbetsgivare. Har jag då 2 jobb? Det kanske är därför man ofta benämner småbarnsföräldrar som dubbelarbetande.

Om en småbarnsförälder med extern arbetsgivare, är dubbelarbetande - och dessutom engagerade i någon förening (ideellt) är de då trippelarbetande? Fast det ideella kanske enbart är för att tillfredsställa sina egna intressen? Alltså är de personerna dubbelarbetande med ett ideellt intresse, eller? Eller är det som kallas hobby?

Men om jag saknar extern arbetsgivare kallas min situation för arbetslös. Jag är inte arbetslös - jag är anställningslös, eller hur? Så om någon frågar mig vad jag är - då ska jag svara ANSTÄLLNINGSLÖS i fortsättningen. Jag kanske ska säga att jag är hemarbetande, anställningslös som har en hobby?

1 kommentar: