tisdag 13 september 2011

Tårar i ögonvrån

har jag ikväll.

När jag kör in på garageinfarten kommer grannen A. Hon berättar att hennes make nu är inne i sina sista timmar i livet. Det har gått fort nu. Det är bara smärtlindring som gäller, familjen är samlad, sonen på väg hit från Göteborg. Hennes ord till oss:

- Ni är välkomna till oss under kvällen om ni vill säga hej då!

Självklart vill vi det. Vilken underbart fin gest, från bästa vännerna. Vi tar den korta promenaden bort till deras hus. E hör att vi kommer. Han har svårt att kommunicera, men han vet att vi är där. Vi riktigt ser hur livet rinner ur hans kropp, men vi har förmånen att få dela några av dessa sista minuter. När vi går därifrån trillar tårar på våra kinder. Underbara E, hoppas att du snart får lugn och ro. Och tack för att vi fått dela så många, underbara stunder med dig och din älskade fru. Vi finns för henne, när du valt att vandra vidare.

Nu, några timmar senare, sitter jag här vid datorn. Jag har inte hört något nytt, men vet att familjen är samlad. Tårarna trängs i mina ögonvrår. Alla tankar till er! Tusen kramar! Och jag är glad att jag har er som vänner. Sov gott!

1 kommentar: