fredag 31 december 2010

Gott Slut

Tänk 2010 är snart till ända. Hur har året varit?

En av makens vinterskapelser, från 2006
För min del började året med att jag blev anställningslös. En jobbig period, att acceptera det faktum att ingen efterfrågar mina tjänster. Tur att jag hade MHK att ägna mig åt. En ny värld, utbildningsinsatser från Trygghetsrådet och bildandet av ett nätverk av personer här i Motala som var i samma situation. Det gjorde vardagen meningsfull. Januari bjöd också på en resa till Teneriffa. Ett paradis med allt vad man kunde begära. Vi njöt och bara ångrade att vi inte bokat 2 veckor. Vi ska tillbaka vid något tillfälle.

I mars månad påbörjade jag en pratikplats som innebar att jag hjälpte till att bygga upp Hotell Nostalgi i Motala hamn. Oj vilket kul projekt - men jag gav nog lite för mycket av mig själv. Inser det nu när jag tittar i backspegeln. Men är det skoj, så är det skoj. Praktikplatsen övergick i en 3 månader lång projektanställning.

Under projektanställningen upptäckte jag att jag inte mådde så himla bra. Trött, okoncentrerad, glömsk, illamående, viktminskning m.m.. Svar på eländet fick jag - diabetes. Och så lite till, en massa konstiga saker letade man efter i min kropp. Många prover var urusla, kanske cancer i lever eller bukspottskörtel - det var första beskedet från sjukvården. Man har tagit så mycket prover, så mycket har röntgats och det visade sig sedan att någon cancer fanns inte. Tack!!!! Jag blev överlycklig. Man har hittat en skelettsjukdom som heter Pagets sjukdom. Än så länge finns den bara i höfterna - och är inte en dödlig sjukdom. Jag får kontrolleras var 3-4:e månad, men vad gör det? Jag är frisk.

Sommaren bjöd på otrolig värme, vi kunde njuta till 100% av vårt hus och hem, vid vattnet och med skogen inpå knuten. Svampen växte som bara den. Cirka 400-500 liter kantareller skördade vi i skogarna och många vänner blev glada. Det är kul att plocka, men inte att rensa och jag kan säga att vi har massor i frysen.

Hösten ägnades åt MHK, jobbsökande, tackla lite problem i en närstående familj och mer jobbsökande. Och i december har vi firat makens 60-årsdag. Jag är inte anställningslös längre, sökandet gav till slut resultat, ett vikariat fram till 31 augusti 2011.

Nu blickar vi fram mot 2011. Idag städar vi av lite, dukar vackert till kvällens middag, inhandla lite blommor, går på revy, äter kräftor, dricker champagne, en trerätters middag till kvällen och bara njuter tillsammans med våra goda grannar.

Gott Nytt År alla mina bloggläsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar