fredag 1 juli 2011

Puh vilken natt

Kvällen bjöd på åska, störtregn och tropisk värme. Pust och stön, svårt att sova. Så jag ligger och vänder och vrider på mig. Kl. 22.30 ringer min mobiltelefon, precis när jag är på väg att somna. Barnbarnet som undrar om jag kan ta vägen över Vadstena i dag på morgonen. Tjejerna ska till Norrköping och spana killar. OK, vi bestämmer att jag kommer 07.00.

Ner i bingen igen. Vrider och vänder, varmt, svettigt, 25 grader i sovrummet - jag som är van vid 14 grader vintertid. Sent omsider somnar jag om. Kl. 02.20 ringer vanliga telefonen. När jag väl vaknar och fattar att det ringer, rusar jag upp och får tag i luren - och då lägger den som ringer på! Okänd står det i displayen. Strax efter ringer G:s mobil, Okänd dyker upp igen. Securitas i andra änden som undrar om vi har ström. Ja, svarar en sömndrucken G. OK - här hos oss indikerar ert larm på att det inte finns ström. Då är det troligen batterierna i larmet som måste bytas. Trevligt att behöva höra det halv 3 på natten! Tror ni det var lätt att somna om i värmen efter det här. NEJ! Och sen ringer klockan 05.20 - fy vilken natt. Tur att semestern börjar i eftermiddag.

Lyckan i går var att jag hittade de första kantarellerna. Det innebär en tur i skogen i kväll, igår kikade jag bara lite i kanten och där stod de! Herr kantarell och hans fru!

Så här, de sista skälvande timmarna innan semestern börjar vill jag bara tala om:
Dagen i dag är Din
Dagen i dag är en märklig dag.
Den är din.
Gårdagen föll ur dina händer.
Den kan inte få mer innehåll
än du redan givit den.
Morgondagen vet du ingenting om.
Men dagen i dag har du.
Använd dig av det.
I dag kan du glädja någon.
I dag kan du hjälpa en annan.
Dagen i dag är en märklig dag.
Den är din.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar