onsdag 20 juli 2011

Underbart

Jag slutade lunch i går, åkte hem, tog en snabblunch och sedan iväg till skogen. Oj vad det är det underbart. Precis stilla, tyst och bara jag med svampkorgen. Fantasierna flödar i huvudet. Oboy här har det varit vildsvin som bökat runt riktigt ordentligt. Var är de nu? Det knakar lite bakom mig, är det ett svin som fått nos på stora svinet Elsa? Nu blev det tyst igen, jag kikar ner i marken - och vips så ser jag massor av kantareller. Plockar, plockar och plockar. Lyckan är total. Men vad var det som lät nu? Är det en älg, frustande ljud kommer strax framför mig. Bäst att börja sjunga lite. Så där ja, nu försvann ljudet. Jag plockar vidare. Snart är svampkorgen full.

Går tillbaka till bilen, kollar vad jag kan tömma korgen i. Har inte tagit med ett dugg. Varför? När jag äntligen hittar svamp på "mitt ställe" har jag ingenting att lägga den i. Förutom korgen som nu är full av gula, fina kantareller. OK, jag får åka hem. Hallonplock och gräsklippning i lugn och ro. Ni må tro att jag njöt av denna lediga halvdag. Ska faktiskt göra om det idag!

Kvällen bjöd på härligt bad i sjön, kantarellmackor och förstås det tråkiga med svamp - rensa. Det mesta rensade maken medan jag klippte gräs och sen hjälptes vi åt. Sen blev det lite allsång på TV och godnatt, godnatt.

Nu kör jag på - åker hem vid lunch och ska bara njuta av det som faller mig in. Dagen i dag är min! Sköt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar