torsdag 21 juli 2011

Halvtidsjobb

med heltidslön - finns det? Jag slutade lunch i går också och började fundera. Det är optimalt, jobba 50 %. Men jag skulle vilja ha 100 % lön. Man får det sociala genom jobbet och man kan njuta av det man vill resterande tid. Visst skulle det vara en lyxtillvaro? Någon som håller med?

På väg hem igår började jag att lyssna på Sommarprogrammet i P1. Jag blev helt fascinerad. Monika Nyström, 35 år från Åkersberga var sommarpratare. Och jag kunde inte sluta lyssna, utan satt hemma i soffan och lyssnade klart. Vilken fantastisk människa att berätta om något så tragiskt som att mista sin man, på deras 7:e bröllopsdag. Hon berättade så ärligt, öppet och fängslande i en positiv anda om deras sista år tillsammans och hur deras barn haft det med sin sjuka pappa. Har ni möjlighet - lyssna på programmet. Värt varje minut.

Sen tog jag tag i lite trädgårdssysslor och när maken kom hem, så drog vi till skogen. Alltså det finns inte mycket som slår en skogspromenad med svampögonen på. Man släpper allt, fokuserar på svamp och mår så himla bra efteråt. Lyckan att hitta svamp är bara en liten del, och den lyckan var inte stor i går. Men samvaron, lugnet, släppa alla tankar, bara vara. Det är upplevelsen. Trots mygg och flugor som surrar runt huvudet så är också det värt varje minut.

Idag blir det däremot att jobba hela dagen. Man kan ju inte skämma bort sig för mycket, utan leva lite i verkligheten. Nu kör vi på, ta hand om varandra och har ni en regnig dag och inte vet vad ni ska göra - sätt på webbradion, lyssna på gårdagens sommarpratare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar