torsdag 7 oktober 2010

Goda nyheter

Vilken pärs det var att vänta på att herr doktor skulle ringa. Tid för samtalet skulle vara 14.30 men han ringde inte förrän 15.15. Och dessa 45 minuter var hemska. Brukar inte vara nervös, men det var jag nu. Till och med ont i magen, orolig, okoncentrerad satt jag vid köksbordet och försökte läsa. Har inte en aning om vad. Men det var värt den där känslan.

Ja, jag har skelettsjukdomen Paget, men den finns bara i ländrygg och sacroelicalederna (de leder som gör att vi kan sätta oss, tror jag). Sjukdomen innebär att jag producerar för mycket ny benmassa, jag får "extraben" vilket gör att nerver kommer i kläm då och då. Man mäter aktiviteten i skelettet och den är just nu låg. Jag kommer att kontrolleras var 3:e/4:e månad för att se hur det utvecklas. Så länge jag inte har värre smärtor än idag, så väntar man med behandling. Det finns nämligen nackdelar med behandlingen - skelettet blir jätteskört.

Doktorn beskrev att det kan räcka med att ta i hand på någon lite kraftigt, så kan ett handledsbrott uppstå. Och det vill jag inte. Jag väntar med behandling - jag har så lite problem med smärtan så det fixar jag. Och motion är viktigt även för den här sjukdomen, så nu är det ännu viktigare att träna. Jag fick ett midjemått av herr doktor - sträva dit var hans uppmaning. Och då är det långt kvar till målet, vill jag lova.

Visst är livet härligt - jag ska njuta än mer av min tid här på jorden - jag är frisk!!!!

3 kommentarer:

  1. Det känns bra att Du får ett sådant besked och det blir också lättare att gå vidare i livet när man slipper att oroa sig över något man inte vet. Du är värd allt gott och snart har Du jobb igen, också!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att höra att det inte var värre. Med det jag vet om vilken tåga det är i dig är jag inte orolig för att du ska reda ut både detta och annat. Själv befinner jag mig i slutet av två parallella processer. Jag väntar med spänning på besked. Önskar dig samma framgång i ditt sökande.

    Ta väl hand om dig och alla de omkring dig som behöver ditt stöd.

    SvaraRadera
  3. Tack för att ni stöttar mig. Det betyder MASSOR. Och nu när allt i livet ler igen, så ska ni se att jag snart har ett jobb!!!

    Thore: Lycka till i dina processer. Jag är säker på att din tid som anställningslös snart är slut!

    Sköt om er allihop!

    SvaraRadera