tisdag 23 december 2014

Dan före dopparedagen

Hela min kropp skriker - låt julen vara förbi.

Har aldrig kunnat föreställa mig att något kan göra så här ont. Vill inte vara med. Trots att jag har så mycket fint att glädjas åt. Barn och barnbarn som kommer hem och som varit hemma hos mig. Se deras ögon, spända av förväntan - det är en lycka.

Idag ville jag inte åka hem från jobbet. Komma hem dagen före julafton till ett tomt hem. Där du brukar stå vid grytorna, ha lite gott att dricka upphällt till mig, vår egen julklappsutdelning - bara du och jag. Det blir ingen klapputdelning idag.

Vet inte om jag ens orkar förbereda morgondagen. Tårarna vill inte sluta att rinna. Mina stora barnbarn ligger hemma i maginfluensa, så de kommer inte morgon. Så som jag längtat extra mycket efter dessa stora barn.

Jag vet vad många nu tänker - det finns fler dagar på året att träffas. Och visst gör det. Det är bara det att jag önskar att alla vore här.

Fina julkort har kommit i brevlådan. Inte ett enda har jag fått iväg. Jag som brukar älska att göra julkorten själv. Inte blev det så.

Ingen gran att klä ikväll. Jag rent ut sagt skiter i den i år. Det blir nog julstämning ändå. Fast det blir inte rätt julstämning, du fattas.

Inte är ljuskronan uppsatt heller. Orkar inte be någon om hjälp. Den får ligga i källaren i år. Ska försöka lära mig hur jag tar ner taklampan till nästa jul.

Varför, varför och åter varför? Låt mig somna och vakna upp 2015. Ett hopp finns att det året blir lite bättre. Jag orkar inte mer. Hela kroppen skriker - kom tillbaka. Jag vet att det är omöjligt, men man ska inte sluta önska, det sa du alltid. Om man inte har något att önska sig har man inget att se fram emot. Sant - men det här är en omöjlig önskan.

Hur ska jag orka överleva? För jag lever inte, utan bara försöker överleva. Alla säger att det kommer att gå bra. Men det går inte bra. Det är ett helvete som jag inte önskar någon.

Ett litet glädjeämne kom till världen i går. En liten Deylon föddes. Känner mig lite som "faster" till den här lille killen. Skickar en önskan om att går bra för den lilla familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar