tisdag 12 augusti 2014

Ny vardag

Nu är det slut på semester och ledighet. Den blev ju lite längre, med 2 veckors sjukskrivning och det var ju inte så att man kan ligga i sängen, trots feber och hosta. Den hetta som var, innebar att även sjuklingen gick ner och badade.

Nu har jag jobbat drygt 1 vecka. Det går bra, bättre än innan semestern. Bakslagen är många, dalarna i berg- och dalbanan de kommer. Kanske något längre mellanrum, men de går djupare ner. Så har man åkt upp en bit, så åker man ännu längre ner......

Men enligt kuratorn - jag är normal.

Jag har i alla fall bestämt en sak - jag tar hjälp med städningen. Det är så mycket andra vardagliga saker som jag nu måste göra själv, så städningen plockar jag bort. Var fjortonde dag ska hon komma. Hoppas att jag får mer tid att läka nu, att ägna mig åt motion kanske?

För det behöver jag. Min diabetes vill inte alls vara med i det här sorgearbetet. Blodsockret ligger högt och jag måste ta mig i kragen och börja motionera mera. Ett gymkort kanske, men ett årskort på simhallen blir det definitivt. Måste få rutin på motionen. Måste lära mig att ta promenader på helgerna och simma i veckorna.

Jag måste också bli mycket bättre på riktig lagad mat på kvällarna. Lätt att fly undan med någon macka eller något annat lätt. Det hade inte hjärtat tillåtet. Nu måste jag lära av hans visdom. Vanlig husmanskost på kvällarna ska det bli.

Har en spännande fredag framför mig. Jag har bokat tid hos ett medium. Jag har tagit referenser, pratat med personer som besökt henne. Alla har varit så fascinerade och nöjda. Personer i situationerna som liknar min säger att de blivit lugna. Jag hoppas att även jag kan få uppleva det.

Nu är det dags för mig att klippa gräs. Alla allmänna ytor i området är det dags för, min tur nu. Och så min egen tomt. Jag har att göra.......

Kram alla vänner

2 kommentarer:

  1. Man brukar säga att semester inte är något att ha, men för dig verkar den gjort gott. Du slapp att flänga runt och kunde tillåta dig att undvika alla måsten. För min del tror jag sådant är bra, navelskådande kanske, men fan va gott för själen. Det gäller i sådana stunder att förlika sig med sig själv, acceptera vem man är och fördjupa relationen med sig själv. Ett sätt är att besöka ett medium, men jag tror att det lätt blir så att man blir besviken för att man hade för högt ställda förväntningar. Gräsklippning är också meditativ. Man kan bara följa med och låta maskinen leda en dit den behöver gå. Någon inverkan har man visst på hur den åker, men kontroll är bra. Det stärker självkänslan. Om jag får tillåta mig en gnutta optimism, så ser jag mellan raderna att du mår lite bättre, börjar planera ditt liv så som du tror du kan leva det och tänker på din hälsa. Det är ett stort steg på vägen mot det normala du tagit där och det gör mig varm och glad. Kan jag hjälpa dig på något sätt, vet du var jag finns. Kram till dig så hörs vi.

    SvaraRadera
  2. Tack Rickard. Jag vet var ni finns, synd att avståndet är långt. Kram till er alla i Skåneland.

    SvaraRadera